Murdoch Exec Resigns Amid WSJ Circulation Questions
One company was promised positive articles for buying up papers: Guardian
By Mary Papenfuss, Newser Staff
Posted Oct 13, 2011 2:02 AM CDT
Copies of the European edition of the Wall Street Journal lie on a street in London.   (AP Photo/ John R Moore)

(Newser) – A top executive in Rupert Murdoch's News Corp. has quit after questions were raised about possible manipulation of circulation figures of the Wall Street Journal's Europe edition. Andrew Langhoff resigned as publishing chief of Dow Jones & Co. after the Guardian reported that the newspaper had devised a scheme allowing European companies to secretly buy thousands of copies at bargain rates. In a written agreement one company reportedly agreed to buy copies in exchange for positive articles. The arrangement was reportedly orchestrated in London and focused on the Journal's European edition, which is distributed in the EU, Russia, and Africa.

A Wall Street Journal article announcing the resignation said Langhoff quit following an "internal investigation into two articles in the Wall Street Journal Europe that featured a company with a contractual link to the paper's circulation department." Because the agreement "could leave the impression that news coverage can be influenced by commercial relationships, as publisher with executive oversight, I believe that my resignation is now the most honorable course," Langhoff wrote. In the circulation arrangement revealed in the Guardian, the Journal's Europe edition printed the names of companies that sponsored student seminars. In exchange they purchased up to 41% of the daily European editions for as little as 1-5 cents.

More From Newser
My Take on This Story
To report an error on this story,
notify our editors.
Murdoch Exec Resigns Amid WSJ Circulation Questions is...
26%
32%
29%
6%
3%
3%
Show results without voting
You Might Like
Comments
Showing 3 of 8 comments
Spudsy
Oct 13, 2011 10:25 PM CDT
And the ignorant middle class GOP voter, destroying himself with every vote, will still fail to see that he has been played for a chump since 1980.
cantsufferfools
Oct 13, 2011 10:17 AM CDT
And the Murdoch propaganda machine continues to crumble. Fox news is forever tainted and desparately trying to win people back by moving slightly to the center or at least give the appearance of doing so. WSJ is now nothing but a Murdoch rag.
bewilderbeast
Oct 13, 2011 7:36 AM CDT
Because the agreement "could leave the impression that news coverage can be influenced by commercial relationships" - "I believe that my resignation is now the most honorable course". Well, that tells me he's not a Murdoch man. No way Rupert would resign for that (in fact, he'd call it "Doin' Business". And at least we now know what the actual copy of the WSJ is worth: 1 to 5 cents. The real money is in manipulation, lies and influence. What they write is worth 1 to 5 cents. Refuse to pay more!.